Булінг, або шкільне цькування. Як не стати жертвою?
«Зазвичай жертвою булінгу, іншими словами – об’єктом знущання серед однокласників стають ті, хто нездатний себе захистити, або за різних обставин відрізняються від інших дітей. Психологи виокремлюють чотири форми шкільного булінгу: фізичний, вербальний, соціальний та кіберзалякування. Проте всі вони передбачають досягнення одного результату – на психологічному рівні підкорити обрану жертву, домінувати, залякувати та за рахунок неодноразового цькування підвищити свій авторитет у колективі чи класі», - розповідає учням 8-го класу опорного закладу «Засульський ліцей» головний спеціаліст сектору сім’ї та дітей виконавчого комітету Засульської сільської ради Валентина Власенко.
5 грудня, в рамках Всеукраїнської акції «16 днів проти насилля» спільно із соціальним педагогом ліцею Тетяною Булах було проведено тренінг, який мав тематичну назву: «Булінг, або шкільне цькування. Як не стати жертвою?». На початку заняття разом із учнями було визначено особливості кожної форми та визначено основні мотиваційні засади вчинення булінгу.
«Так наприклад вербальний, передбачає в собі словесне знущання, постійні образи і неповажні коментарі про зовнішність, релігію, етнічну приналежність, особливості стилю. Соціальний булінг передбачає тактику ізоляції. Коли когось із учнів навмисне не допускають до роботи в команді. Щодо фізичного – стусани, багаторазово повторювані удари, підніжки, поштовхи. І звісно в умовах сучасності поширена форма булінгу – кіберзалякування – образи, неправдиві чутки за допомогою електронної пошти чи соціальних мереж», - продовжила тему соціальний педагог Тетяна Булах та запропонувала дітям розділитись на чотири команди, аби розглянути детальніше реальні ситуації шкільного булінгу окремо, проаналізувати їх та навести приклади вирішення проблеми.
Відтак, разом із учнями визначились, що допомогти жертві булінгу можна дуже просто – не підтримувати тих, хто знущається та ігнорувати ініціатора конфлікту. Не залишати дитину, яка стала об’єктом цькування наодинці, не поширювати пліток, не насміхатись та обов’язково поінформувати про проблему, яка виникла директора, учителя, або ж когось із педагогічного колективу, хто зможе допомогти виправити ситуацію.
Були оприлюднені основні рекомендації щодо уникнення булінгу (підтримка стосунків з усіма учасниками колективу, не розпускання пліток, відстоювання своєї думки, підтримка традицій в колективі, допомога одноліткам із залученням дорослих або зателефонувавши на Національну гарячу лінію 0 800 500 225 чи 772).